Cookie preferences
SettingsI agree

WHG - Jan Overdevest is Havenman van het jaar 2022 / publicatie Rijnmond.nl

19 December 2022

“Onverwacht maar een enorme eer.” Het is de eerste reactie van terminaldirecteur Jan Overdevest op zijn recente verkiezing tot Havenman van het Jaar 2022. De algemeen directeur van de Waalhaven Groep wordt begin januari gehuldigd en mag de titel een jaar lang dragen. “Ik zie het vooral als een erkenning voor het werk van de hele familie en al ons personeel.”

De Stichting Havenman/Vrouw van het Jaar kiest sinds 1981 jaarlijks een persoon die een bijzondere rol heeft gespeeld voor de Rotterdamse haven. De ceo van de Waalhaven Groep is de 42ste Havenman/vrouw, omdat hij met het familiebedrijf al meer dan vijftig jaar stabiel aan de weg timmert met uitbreidingen en overnames.

Onlangs werd nog de komst van een nieuw depot voor lege containers aangekondigd, op een terrein naast de Euromax-terminal. En samen met Vervat/Matrans is een aanvraag gedaan voor de ontwikkeling van een containerterminal, eveneens op de Maasvlakte.

Uitstootvrije transport
Daarnaast heeft de algemeen directeur de benoeming te danken aan zijn inzet voor de havengemeenschap. Hij is ambassadeur van het Deltalings Climate Program, waarbinnen hij zich inzet voor een uitstootvrije transport en overslag in de haven. En hij zit in het bestuur van de Vereniging van Rotterdamse Terminal Operators (VTRO).
Overdevest is geen man van de barricade of grote woorden. Hij opereert liever op de achtergrond en zoekt nadrukkelijk samenwerkingen om duurzame innovaties mogelijk te maken. “Ik geloof in overleg en initiatief, dan kan een ander het niet voor je bepalen.”

Jan Overdevest volgt Bart Leenders op, vice president productie Renewable Products bij Neste. Leenders kreeg de titel vanwege zijn voortrekkersrol in de energietransitie. Een jaar eerder viel Annet Koster de beurt. De directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) werd in 2020 benoemd vanwege haar niet aflatende inzet voor de reders en hun zeevarenden, die door de Covid-19-pandemie een uitermate moeilijk jaar achter de rug hadden.
Havenprominenten
Keer op keer zijn de havenprominenten aangenaam verrast als ze te horen krijgen dat ze zijn uitverkozen. De onderscheiding heeft een zekere prestige in de Rotterdamse haven. Jan Overdevest kent de traditie: “Ik heb bij eerdere havenmannen- en vrouwen gezien welke positieve impact de titel op hun werkzaamheden heeft gehad. Ik hoop dat mijn benoeming ook goed uitpakt voor de logistieke dienstverlening van volle en lege containers.”

De titel mag dan zijn gekoppeld aan Jan Overdevest, maar eigenlijk is het een familie-aangelegenheid. De ceo woont samen met Corinne Overstoep, financieel directeur van de Waalhaven Groep. Haar oudere broer Pieter is directeur Milieu en Inkoop en jongste broer Norman leidt de Barge en Rail Terminal in het Limburgse Born. Het viertal heeft in 1999 de onderneming overgenomen van hun (schoon)vader Fred Verstoep.
Die legde in 1985 de basis voor zijn onderneming door de aandelen op te kopen van het containerreparatie- en opslagbedrijf Contrans Nederland. Binnen een paar jaar opende hij de Waalhaven Terminal; het eerste containerdepot met een volwaardige kade en containerkraan in de Rotterdamse haven.

Verkering
Overdevest stapte enkele jaren later in het bedrijf. Hij had op dat moment verkering met Corinne, werkte bij Capgemini en werd door zijn aanstaande schoonvader gevraagd de terminal in Born verder uit te bouwen. “Ik heb alles zelf moeten ontdekken maar ben er nog altijd trots op wat we daar hebben neergezet. Eerst de Barge Terminal en vijf jaar later de Rail Terminal, met treinverbindingen naar Italië en Rotterdam. We zijn nu marktleider in die regio.”
In 1999 volgde hij schoonvader Fred Verstoep op als algemeen directeur van de Waalhaven Groep. En met succes, mede dankzij de wereldwijde groei in de containeroverslag. De groep beschikt inmiddels naast de locatie in Zuid-Limburg over vier eigen terminals in Rotterdam. Het familiebedrijf is samen met de Kramer Group marktleider op het gebied van opslag en reparatie van (lege) containers. En met de binnenvaart biedt de onderneming verbindingen aan tussen Rotterdam, Antwerpen en het achterland.

Groene stroom
Duurzaamheid en innovatie zijn de aandachtspunten van Jan Overdevest binnen de directie. De laatste jaren zet hij nadrukkelijk in op elektrificatie van de eigen terminals. Zo maakt het bedrijf al enige tijd gebruik van groene stroom van Eneco. “We willen in 2030 volledig elektrisch draaien, maar de techniek laat ons nog wat in de steek. De meeste kranen zijn al elektrisch, maar voor sommige diesel-exemplaren die we elektrisch willen aanpassen zijn geen onderdelen beschikbaar. Bij de reachstackers en heftrucks zijn alleen nog prototypes gereed. Die zijn nog niet klaar voor de commerciële markt. En dan is ook nog eens het elektriciteitsnetwerk in de haven overbelast. Daar moeten we ook nog iets op verzinnen.”

Terminal draait op windenergie uit achtertuin
Hij prijst zich gelukkig dat hij net voor de strengere stikstofregels een aanvraag heeft gedaan voor een batterijstation. “Volgend jaar kunnen we die samen met S4 Energy gaan bouwen, zodat we de batterijcontainers voor de binnenvaart straks hier kunnen opladen. Dan kunnen meer schepen elektrisch varen tussen Tilburg, Alblasserdam en de Maasvlakte.”

Nare klank
Stikstof, het woord is gevallen. En het heeft een nare klank in de oren van Jan Overdevest. Want voor de aanleg van het nieuwe lege containerdepot op de Maasvlakte heeft hij een vergunning nodig waarbij de stikstofuitstoot is meeberekend. “De bouw is nu al uitgesteld van het tweede naar het vierde kwartaal in 2023. Maar we hebben het terrein straks wel nodig.”
De huurcontracten van de opslaglocaties op Pier 7 en het terrein van CMA in de Eemshaven verlopen namelijk binnenkort. De oude stadshaven krijgt meer en meer een distributieopslag-bestemming. Met een locatie dichter bij de deepsea-terminals richt de Waalhavengroep zich nadrukkelijk op de toekomst. “Maar dan moeten we daar wel aan de slag kunnen.”
Ook een mogelijk negatieve rechterlijke uitspraak over het Porthos-project, de bouwvrijstelling voor stikstof, kan roet in het eten gooien voor de plannen voor een nieuwe volledig CO2-neutrale terminal op de Maasvlakte. “Ik ben nu 62 jaar en wil als laatste stip op de horizon die mooie nieuwe terminal bouwen, naast de Euromax. We hebben al een aanvraag ingediend bij het Havenbedrijf en zijn bereid 50 miljoen euro te investeren. Het zou een mooie afsluiting voor mij als ceo zijn.”
Maar bij de bouw van die duurzame terminal komt CO2 vrij. Geen probleem, als dat in de ondergrondse opslag kan worden opgeslagen. “Maar nu houdt één man (milieuactivist Johan Vollenbroek, red.) de hele ontwikkeling in de haven tegen door te procederen tegen de komst van Porthos. Dat is redelijk bizar.”

Positief blijven
En zo sombert hij nog wat door, over slechte spoorverbindingen naar het achterland, achterstallig onderhoud van sluizen en waterwegen, betaalde tijdsloten voor vrachtwagenchauffeurs, stijgende brandstof- en energieprijzen, dreigende inflatie en problemen met drugsuithalers. Maar liever eindigt hij positief.
“Ik ga mijn personeel straks tijdens de kersttoespraken vertellen dat we een goed jaar hebben gedraaid en dat er voor veel van hen een mooie bonus in zit. Wat dat betreft is het leven in de haven nog best leuk. We werken hier met 250 mensen en dat aantal groeit.”

Zijn commissaris heeft al gevraagd wanneer hij aan een opvolger moet denken. Jan Overdevest twijfelt nog. “Ik heb het mijn kinderen nog niet durven vragen. Ik heb ze gezegd dat ze eerst zelf moeten kijken waar ze enthousiast van worden, dan kunnen we daarna kijken of dat past in ons bedrijf. Het zou wel heel leuk zijn. Maar eerst wil ik nog mijn eigen droom verwezenlijken op de Maasvlakte.”
De Stichting Havenman/vrouw van het Jaar bestaat uit een bestuur van vier voormalige leden van Havenpersclub Kyoto, zijnde onafhankelijke journalisten, de drie laatst gekozen Havenmannen, het laatst gekozen Jong Haventalent en drie sponsoren van de Stichting Havenman/vrouw van het Jaar. De penning en oorkonde worden uitgereikt op een feestelijke bijeenkomst op de tweede maandag van het nieuwe jaar, in het bijzijn van oud-Havenmannen en -vrouwen, havenautoriteiten, leden van de havengemeenschap en vertegenwoordigers van de media.

Bron: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1590482/duurzame-terminaldirecteur-jan-overdevest-is-havenman-van-het-jaar-2022

Back